Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Joeri Rozenga - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Joeri Rozenga - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Door: Joeri

Blijf op de hoogte en volg Joeri

21 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Maandag 19 oktober 8:20 lokale tijd zijn we geland in Kathmandu. In vergelijking met Schiphol een miniatuurvliegveld uit de jaren 50. Niets aan het geheel is modern, maar het heeft zeker zijn charme. De grensformaliteiten verlopen zonder enige moeite, al had onze douanier ons visum nog nooit eerder gezien. Ik denk doordat hij dit beroep nog niet zolang uitoefende.
Bij de bagage is het toch altijd weer spannend, zou het doorlabelen goed zijn gegaan of moeten we meteen schone onderbroeken, t-shirts en andere noodzakelijkheden gaan kopen. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten en komen onze flightbags al snel voorbij schuiven.
Dan opzoek naar een taxi. Tja, da’s toch andere koek. De gemiddelde leeftijd van de taxi’s is denk ik een jaar of 20. Er zijn eigenlijk maar 2 criteria, de motor moet het doen, maar het voornaamste is toch wel de toeter. Nu heb ik al best wat Aziatische landen gezien, maar de Nepali zijn toch wel erg verzot op hun toeter. Elke mogelijkheid wordt aangegrepen om eens een flinke ram op de claxon te geven, waarna een toch ietwat zielig toetertje weinig indruk maakt op de rest van de weggebruikers. Maar omdat iedereen het doet lijkt het net een orkest dat de nog vals klinkende instrumenten aan het stemmen is.
Op goed geluk gaan we naar het Kathmandu Guesthouse, één van de bekendste guesthouses in de wijk Thamel, vrij rustig gelegen in de toch rumoerige stad. Gelukkig hebben ze nog wat kamers vrij, dus zijn we in ieder geval vannacht verzekerd van een goede slaapplaats. Thamel is een bedrijvig stelsel van kleine straatjes die zigzag door elkaar lopen waar je zonder problemen kunt verdwalen, het lijkt ook allemaal zo op elkaar! Toch maar een plattegrond kopen….. helaas! Ook met plattegrond is er geen touw aan vast te knopen. Straatnamen zijn er niet, af en toe heeft een pleintje een naam, maar je kunt je het beste oriënteren via de verschillende hotels en guesthouses die op de kaart staan aangegeven.
Durbar Square geeft echt een idee van het oude Kathmandu met de traditionele gebouwen. Wat opvalt zijn de vele houtsnijwerken in de toch typische bouwstijl. Als laatste hebben we ook nog het huis van Kumari Devi bezocht, een levende godin. Er zijn er meerdere, maar Kumari Devi is toch wel de belangrijkste. De godinnen worden overigens wel uitgezocht en moeten dan aan 32 specifieke kenmerken voldoen. Gelukkig voor de jonge meisjes zit je niet het hele leven in deze gouden kooi, bij de eerste menstruatie is het afgelopen en keren zij terug als gewone sterveling naar het normale, aardse bestaan
Dinsdag 20 oktober. Vandaag hebben we besloten de luxe toerist uit te hangen. We hebben voor 10 euro een privé chauffeur geregeld die ons naar een aantal bezienswaardigheden zal brengen. We beginnen bij Swayambhunath, beter bekend als monkey temple. Behalve de tempel vormen de tienduizenden kleurrijke vlaggetjes tezamen met de apen het toneel. Na een uurtje te hebben rondgelopen rijden we door naar Bodnath, één van de grootste Stupa’s ter wereld en het religieuze centrum van de Tibetaanse bannelingen. Na Bodnath rijden we naar Pashupatinath, de belangrijkste Hindu tempel van Nepal aan de heilige rivier Bagmati. Het is wederom opmerkelijk hoe de locals omgaan met de heiligdommen. Waar in Zuid Amerika Pachamama (moeder aarde) als een grote vuilnisbelt wordt gebruikt, doen de nepali in Kathmandu hetzelfde met hun heilige River, wat een troep! Langs de oever van de rivier zijn crematieplaatsen waar families hun dierbaren komen cremeren. Het is dan wel opmerkelijk dat stroomopwaarts de families hun offers brengen en stroomafwaarts kinderen en zwervers de offers staan op te vangen en met grote magneten de muntjes uit de rivier proberen te vissen.
In de tempel zitten de vele holyman de hele dag te poseren of te slapen. Een enkeling probeert wat boekjes te verkopen (die dan weer door de apen worden gestolen), maar ik krijg toch sterk de indruk dat de overgrote meerderheid knetter stoned is, of in ieder geval onder invloed van het een of ander. Het vormt in ieder geval een gepast slot van de culturele activiteiten. Vanmiddag gaan we ons concentreren op de komende dagen en gaan we met de verschillende lokale trekking bureautjes in de clinch over het programma, maar voornamelijk de prijs…… to be continued!
Groetjes vanuit een zonovergoten en warm Kathmandu
Joeri

• 21 Oktober 2009 - 07:35

Wietske & Michel:

Lieve Joeri,
    Wat kan je leuk schrijven en het toeter concert zou ik best willen horen. Geniet er lekker van en wij zullen dat doen van je verhalen

• 21 Oktober 2009 - 20:17

Ludwine:

He Joeri,
    De taxi's in Kathmandu zijn inderdaad briljant! Ik heb er wel eens in een gezeten waar een gat in de vloer zat, kon je zo op de weg kijken! ;-)
    Leuk om al die (herkenbare) verhalen te lezen.
    Heel veel plezier daar!
    groetjes Ludwine

• 24 Oktober 2009 - 20:03

John:

Hé Globetrotter,

toch wel apart om je verjaardag in Nepal te vieren. Happy Birthday amigo. Maak er een mooie dag van en laat je maar eens flink verwennen door je reisgenoten ;)

Take care.

Gr.